A tavalyi év három legemlékezetesebb Big Data alkalmazási sztorija, Obama sikeres elnökválasztási kampányától a Target terhességi botrányáig.
Az Obamát segítő adatbányászok
A 2012-es USA elnökválasztási kampány minden korábbinál nagyobb mértékben támaszkodott az adatfeldolgozó és -elemző szoftverekre.
A Time Inside the Secret World of the Data Crunchers Who Helped Obama Win című írása bemutat néhány érdekes példát a kampányolás során alkalmazott módszerekből. Az elemzési területek között szerepelt az adománygyűjtés, a választói részvétel megjósolása és a politikai hirdetések megfelelő elhelyezése.
Az adománygyűjtésre szolgáló rendszer technológiai hátterét mutatja be a Meet the Obama campaign's $250 million fundraising platform. A weboldalak nagy része a Jekyll keretrendszerrel statikusan generált HTML oldal volt, a receptben szerepelt még sok-sok JavaScript és PHP, egy adag GitHub, egy csipet Optimizely, a terítésről pedig az Akamai CDN (Content Delivery Network) szolgáltatása gondoskodott.
Big Data és a fegyverek
A Newtown-i iskolásgyerekek tragédiája ráirányította a figyelmet a fegyvertartás kérdésekre. A The Atlantic How Big Data Can Solve America's Gun Problem cikke amellett érvelt, hogy a fegyver- és lőszervásárlási adatok elemzésével talán még időben azonosítani lehetne a potenciális tömegyilkosokat.
A nagy viharokat kavaró cikkre számos válaszírás született, például a GigaOM Maybe big data quell gun violence - but not in the way you think című jegyzete illetve a VentureBeat Can big data solve America’s gun problem? írása.
Titkos terhességek és a Target
Februárban számos helyen jelent az a hír, hogy a Target áruházlánc egészen korán képes volt azonosítani azokat a női vásárlókat, akik jó eséllyek várandósak. Az elemzés hátterében az áll, hogy ilyenkor bizony alaposan megváltoznak a vásárlási szokások, és korábban szokatlan árucikkek kerülnek be a kosarakba.
A New York Timesben megjelent eredeti cikk anekdotája szerint a feltehetően terhesként azonosított nőknek küldött speciális ajánlatokból családi perpatvar is kerekedett, amikor a családapa a reklámlevekből tudta meg, hogy gimnazista lánya gyermeket vár.